PDA

Vollständige Version anzeigen : security situation in Pakistan

Unregistered
02.05.2007, 14:40
Hi,

we're planning to travel on the KKH and do the Gondogoro Trek in Baltistan in August. Pakistani agency "Adventure Travel", who we wanted to trek with, has, however, postponed all treks in Pakistan until further notice due to an alarming deterioratrion of the security situation. Here is the email I received:

"Kindly note that the security situation in Pakistan has further deteriorated
in the past few weeks. Our government is trying to control the current
situation and bring peace and security in Pakistan.

Right now the situation is unsuitable for travel of foreign nationals in Pakistan.
Until this situation is brought under control we are postponing all treks
and tours planned this summer in view of your safety.

There fore all the tours, treks and expeditions planned for May, June and
July will be postponed until August, September and October 2007. It
is hoped that by the end of July situation will be brought under control and
it will be safe for the travel all foreign nationals in Pakistan again."

Does anyone have further information about the current situation? I couldn't find anything on the news so far.

Thanks, Michael

imranthetrekker
02.05.2007, 21:26
Bonjour Michael,

Today I was wondering here in the streets of Peshawar and I met 2 different groups, French in saddar bazar and 2nd English group in the old city, I spoke to them and their tour leaders, one's back from Swat valley and 2nd's going tomorrow to Khyber pass, Chitral and north Pakistan.

A couple of days back, I spoke to the friends from one of the most reputable trekking tour agencies "Karavan leaders"

http://www.karavanleaders.com/home_main.htm (http://www.karavanleaders.com/home_main.htm)

Their groups're going to begin from the end of May.

Islamabad based agency, Hindukush trails, run by Prince Maqsood-ul-Mulk, I received an email from him, they're planning something for the Kalash festival "Joshi" in the mid of the May and then Shandoor polo festival, they've got groups.

http://www.hindukushtrails.com (http://www.hindukushtrails.com/)

Wild Frontiers, UK base agency, their 1st group's arriving in Pakistan within a couple of days, to attend the Kalash festival, some short treks in Kalash valleys and Jeep safaris in north Pakistan.

http://www.wildfrontiers.com/showarea.asp?AreaID=34 (http://www.wildfrontiers.com/showarea.asp?AreaID=34)

I don't know what's wrong with ATP, why they're doing silly things?

You can go to the sites and ask them about the current situation and get the real picture.

Things're fine here in Pakistan, even things're worst in tribal areas in 2006, I did 3 groups with my agency and few times with friends as a freelancer, but now it's better, and things've calm down this year and it's the tourism year in Pakistan.

Enjoy the marvels of Pakistan.

Imran Schah

Kalash festival in May
http://flickr.com/photos/imranthetrekker (http://flickr.com/photos/imranthetrekker)

bertsimon
05.05.2007, 19:36
hoi. i've been to pak four weeks ago. everything is just as good as it has ever been. especially baltistan is safe! mebbe u wanna check with shipton-trekking.com. they're run by a local balti sherpa. i reckon everything will be just fine there. pakistan is not a danger. the media, reporting on pak however is. cherio. bert. (currently @ changi, singapore)

Unregistered
07.05.2007, 22:03
Hallo,

ich verstehe dann aber nicht, warum ausgerechnet die Agentur (mit Sitz in Skardu) bis Ende Juli alle Treks absagt. Ich habe die Information direkt von dort, nicht aus unseren Medien (die haben in letzter Zeit sehr wenig über PAK berichtet).

Cheers, Michael

nana z.
08.05.2007, 08:58
ein bisschen was ist wohl schon los in pakistan und ganz so berichtslos sind unsere medien auch nicht. z.b. hier:
http://www.sueddeutsche.de/,ra1l1/ausland/artikel/7/112894/
würde allerdings trotzdem vermuten, dass nicht so viel davon in die trekkinggebiete dringt?

hhhannes
08.05.2007, 10:17
Also ich glaube ehrlich gesagt nicht das die Absagen etwas mit der Sicherheitssituation zu tun haben.
Viel eher gehe ich davon aus das die Agentur aus irgendwelchen sonstigen Gründen (logistische u./o. finanzielle Überforderung ? Mund etwas zu voll genommen?) sich nicht in der Lage sieht ihre Arbeit zu erfüllen.
Wenn man sich das nicht eingestehen möchte funktioniert eine Ausrede mit dem allgemeinen Spiel mit der Angst sicher gut.
Doch wenn dem so wäre (akkute Sicherheitsbedrohung) dann würden sicherlich auch viele andere Agenturen ihre Angebote absagen bzw. man würde mehr erfahren.

gringo
08.05.2007, 15:12
Hannes, Du sprichst mir aus der Seele! Genau diese Gedanken sind auch mir aufgekommen, nachdem ich die Mail der Agentur gelesen habe und gleich nochmal die Sicherheitshinweise des Auswärtigen Amtes für Pakistan durchgegangen bin. Diese wurden am 02.05.2007 aktualisiert: www.auswaertiges-amt.de/diplo/laenderinformationen/pakistan/sicherheitshinweise.html (http://www.auswaertiges-amt.de/diplo/laenderinformationen/pakistan/sicherheitshinweise.html). Für ein Land wie Pakistan, das diesbezüglich eben leider nicht den besten Ruf genießt, wäre eine solche Art des "sich aus der Affaire ziehens" äußerst kontraproduktiv. Sehr verdächtig auch der Hinweis, dass die pakistanische Regierung das Problem in einer absehbaren Zeit in den Griff bekommen würde. Wohl zum Fixtermin? Habe mich übrigens entschlossen, mit einem Kumpel zusammen im August dorthin zu reisen. Wir sind schon ganz heiß auf den K2-Trek mit Gondogoro-La-Variante. Ich werde mich demnächst sicher noch mit ein paar Fragen ins Pakistan-Forum einklinken, allerdings erst, nachdem ich alle bereits vorhandenen Infos gecheckt habe;) . Nichtdestotrotz, wenn mir vorab jemand eine Adresse für einen guten Führer für dieses Gebiet geben könnte, wäre ich echt nicht böse:D !

Unregistered
08.05.2007, 15:12
Hallo Hannes,

die Vermutung hatte ich auch schon (nachdem bereits vorher mit Hinweis auf die wegen der Klimaveränderung nach Nordpakistan vordringenden Monsunregen dringend von einer Teilnahme vor Mitte August abgeraten worden war, auch davon hatte ich noch nie gehört). Die Agentur heisst übrigens "Adventure Travel".
Gibt es denn Agenturen, die empfehlenswert sind?
Deutsche Agenturen bieten im August nichts an, ausserdem sind die pakistanischen ja auch deutlich billiger.

Gruss, Michael

Unregistered
08.05.2007, 15:21
Hallo gringo,

wann wollt Ihr denn die Tour in Angriff nehmen? Ich werde mit zwei Freunden von Peking über die Seidenstrasse ankommen (die beiden machen die Tour zum K2 nicht mit) und würde gerne zwischen 15. und 19. August in Skardu starten, da ich am 9. September zurückfliege. Bin für jeglichen Informationsaustausch offen!

Grüsse aus Lörrach,
Michael

gringo
08.05.2007, 16:09
Hallo Michael!
Wir halten unsere Flüge nach Islamabad derzeit noch reserviert und werden demnächst buchen. Abflug in Deutschland wäre der 11. oder der 12. August, und jetzt nagel´mich mal nicht fest, da mein Kumpel das gemacht hat. Daher weiß ich auch nicht genau, ob wir nun am selben Tag, oder erst am folgenden dort ankommen werden. Wie ich sehe, wohnen wir ja nicht zu weit voneinander weg :D . Ich finde das auch ok, wenn wir uns unverbindlich miteinander austauschen, und wenn´s mit Interessen und Plänen übereinstimmt, den Trek vielleicht gemeinsam angehen. Let´s keep connection!

imranthetrekker
08.05.2007, 20:06
Bonjour mes amis,

Thanks Michael, for coming back on the fourm.

ATP (Adventure Travel Pakistan), a very reputable agency, run by Sir Ashraf Aman, but I don't know what's wrong there.

We take the people to the tribal areas like Khyber pass, which's very safe, Peshawar so what's wrong with Gondghoro la 5600 m, that's the safest part of Pakistan, so usually we skip the areas which're risky, like in 2005, I was doing a French group and in the itinerary I'd to skip Gilgit, due to riots by Shiites and Suniites, so I was camping at Darkhote valley of Yasin and I crossed Gilgit, didn't entre the city and stayed overnight at Karimabad (Hunza), but no agency in Pakistan, would say that don't come to Pakistan, it's dangerous or something's very risky here, that's really strange.

You can check some other agency, which could take the groups for Gondghoro la, there're many and I've mentioned some in my previous post.

Nowadays situation here in Pakistan's very suitable for the tourists, there're groups visible in the streets of Peshawar.

I'm leaving for Chitral, day after tomorrow to attend the Kalash Spring festival "Joshi" in the valleys of Romboor, Bamborate and Birir, so I welcome you there.

Tres Bon Voyage.

Imran Schah
Peshawar.

Mountain gods in Pakistan
http://flickr.com/photos/imranthetrekker

maximus
26.05.2007, 11:24
Imran

This is not Adventure Travel Pakistan that circulated the news but Adventure Travel of Malik. The reason is because Mr Malik runs only those trips where he is available and refuses those where he is unavailable which is mostly as tourism is now not his first profession. This is his way of saying No when he is busy with some other activity , other than tourism . Mr Ashraf Adventure Pak trips are full as usual and so are those of many other operators. Nazir Sabir mentioned , this year number of Expedition are crossing the 100 mark , yes more than 100 expedition coming to Pakistan on permits and many others on non permit peaks. Similarly culture groups are plenty. Remember even when Shandur was not yet open ( this May ) there were a 20 member bike group from Australia and Newzeland there., you saw the groups during the Kalash festival in May. Plenty going to be there in June and July and many seeking out Imran the trekker ...any to Malik need not bother as this seems to be his message out.

Maximus

imranthetrekker
27.05.2007, 14:46
Bonjour mes amis,

Mximus, thanks for the very precious information, you shared with us, yeah! you're right, Malik's missing for a couple of years from the tourism scenario, so cancellation of his groups that's not a surprising .

Weather's very nice in Chitral these days.

Je vous souhaite un voyage tres agreable,

Imran Schah
Chitral.

unregistered
30.05.2007, 00:10
well, the departure date that Malik seems to be running just perfectly fits into my itinerary. I'm just about to book - do you think that his agency is trustworthy? I wasn't aware there were two "Adventure Travel Pakistan" agencies... and I really rely on this trip taking place.

Cheers, Michael

Imran

This is not Adventure Travel Pakistan that circulated the news but Adventure Travel of Malik. The reason is because Mr Malik runs only those trips where he is available and refuses those where he is unavailable which is mostly as tourism is now not his first profession. This is his way of saying No when he is busy with some other activity , other than tourism . Mr Ashraf Adventure Pak trips are full as usual and so are those of many other operators. Nazir Sabir mentioned , this year number of Expedition are crossing the 100 mark , yes more than 100 expedition coming to Pakistan on permits and many others on non permit peaks. Similarly culture groups are plenty. Remember even when Shandur was not yet open ( this May ) there were a 20 member bike group from Australia and Newzeland there., you saw the groups during the Kalash festival in May. Plenty going to be there in June and July and many seeking out Imran the trekker ...any to Malik need not bother as this seems to be his message out.

Maximus

imranthetrekker
31.05.2007, 07:09
Bonjour Michael,

ATP run by Sir Ashraf Aman, a legend in touism of Pakistan and hero of us so he's running this very well reputed and famous agencies with his experienced tour leaders, so in the beginning when you mentioned the ATP with the bad news, that's really shocking, but thanks for your very kind clarity.

I welcome you to Pakistan.

phacops
02.06.2007, 23:45
@Michael: welcome to Trekkingforum.com! Won´t you register?
@all posters here: please stick to the english language, if the thread has started in english, so that our friends in Pakistan and everywhere can read the discussion. Thanks.

phacops

Hunza
03.06.2007, 12:17
G'day all,
Sorry for a long silent, just back to the normal world again.
actually in China i can't open this forum site,they Govt. have block most of the sites.. now back in Australia so i can reply post news more often.
every thing in Pakistan is good as usual, we are running tours there from all over the world.
i have a group from UK, Australia, and Japan and few other countries as per schedule.
there is nothing as such to worry about,Pakistani nation always well come tourist from all over the world to see the worlds best kept secret travel destination in the world.
have a fun on the road.

Ciao Iman

phacops
03.06.2007, 21:54
G'day all,
Sorry for a long silent, just back to the normal world again.
actually in China i can't open this forum site,they Govt. have block most of the sites..

In China try this domain: http://www.trekking.cn/
Trekkingforum is everywhere! :cool:

phacops

Hunza
04.06.2007, 11:03
Thanks mate,
Good one i did not know about this one.
have a good day.

Cheers Iman

karakorum
21.04.2010, 04:34
Hi Michael,
Thanks for your post regarding country situation, although your posted in the year 2007 and not sure whether you already been to this country or not yet. Anyhow let me to highlight you that we are tour operator (active Tours Pakistan based in Islamabad, Skardu (Baltistan), Gilgit & Hunza, organizing expedition, trekking trips, cultural tours, bike tours, student tours, overland trips to and from China, Iran & India.

As far as safety & security concerned concerned that’s true that how media projecting the country image in the west. Of course there is problem only along the afghan border but rest of the country sides are completely safe to travel subject to your interest. Therefore, “go with flow” you are traveling into quite safe region (North Pakistan) of the country, of course people are friendly, warm welcoming and strong in hospitality towards foreign visitors, you will go back to home with sweet memories of the country.

We fixed our groups for this year and hoping to operate from June to end of November, if you need any more information please feel free to contact me.

Wishing happy adventure travel towards north Pakistan,

Karim

Hi,

we're planning to travel on the KKH and do the Gondogoro Trek in Baltistan in August. Pakistani agency "Adventure Travel", who we wanted to trek with, has, however, postponed all treks in Pakistan until further notice due to an alarming deterioratrion of the security situation. Here is the email I received:

"Kindly note that the security situation in Pakistan has further deteriorated
in the past few weeks. Our government is trying to control the current
situation and bring peace and security in Pakistan.

Right now the situation is unsuitable for travel of foreign nationals in Pakistan.
Until this situation is brought under control we are postponing all treks
and tours planned this summer in view of your safety.

There fore all the tours, treks and expeditions planned for May, June and
July will be postponed until August, September and October 2007. It
is hoped that by the end of July situation will be brought under control and
it will be safe for the travel all foreign nationals in Pakistan again."

Does anyone have further information about the current situation? I couldn't find anything on the news so far.

Thanks, Michael